Tips om Jouw LinkedIn te Boosten

LinkedIn is in. Het uitbouwen van je professioneel netwerk, het lezen van interessante content en het promoten van jezelf. Je kan het allemaal op LinkedIn, en dan hebben we de kracht van een netwerk nog niet vernoemd. Hoe meer connecties, hoe groter de kans op verspreiding, hoe doeltreffender je vraag en hoe meer oplossingen je kan bekomen. Daarom wilt SINC jonge ondernemers aanmoedigen om LinkedIn te gebruiken én om je professioneel netwerk te ontwikkelen tijdens je studentenjaren. Geloof ons, dit komt later van pas!


Tip 1: Header


Naast je (professionele!) profielfoto is het belangrijk om een doeltreffende en persoonlijke headline te gebruiken. Wat kan je jouw netwerk aanbieden? Waar ben je naar opzoek? Sta je open voor nieuwe aanbiedingen? De headline is het eerste dat opvalt naast jouw profielfoto, waardoor deze to-the-point, duidelijk en uitnodigend moet zijn. Ook word je zo sneller gevonden door recruiters of jouw target groepen.


Nog enkele tips:

1. Schrijf over een belofte aan je klant of opdrachtgever. Welk probleem los je op? 2. Geef je heading een persoonlijke noot


Stel je bent een student opzoek naar een studentenjob, dan zou je volgende heading kunnen gebruiken: ‘Student TEW op zoek naar uitdagende sales opdracht.’


Stel je bent een marketeer met specialisatie in SEO, dan zou je volgende heading kunnen gebruiken: ‘SEO specialist – Echte marketinggeek’


Tip 2: Voeg een samenvatting toe


Onder de heading kan je een samenvatting over jezelf toevoegen. Deze samenvatting is een eerste beeld over wie je bent, wat je doet en wat je sterktes zijn. Welk soort medewerker ben jij, wat zijn je kwaliteiten, wat zijn je passies,.. deze zaken moet je zeker vermelden.


Ben je een echte netwerker? Zet er dan zeker bij dat je open staat om te connecteren. De korte samenvatting (240 lettergrepen) ziet iedereen. Wil je echt meer weten over de persoon dan moet deze expliciet klikken op de uitgebreide samenvatting waarin jouw verhaal staat.

Bekijk de samenvatting tot slot als een Elevator Pitch.

Tip 3: Stel je persoonlijke URL in


Wat veel mensen niet weten is dat iedereen zijn of haar persoonlijke LinkedIn-URL kan personaliseren.


1. Ga naar jouw profiel

2. Duw op het potloodje

3. Duw op het potloodje bij ‘Contact info’

4. Klik op het peiltje naast jouw URL link

5. Rechtsboven vind je een vakje met ‘Edit URL’

6. Verander de URL naar jouw preferentie


Tip 4: Voeg skills & Endorsements toe


Laat jezelf beoordelen door je netwerk. Voeg zeker bepaalde skills toe waarbij elke connectie jouw kan onderschrijven (zie: ‘endorsen’) voor deze skill. Zo weet je netwerk onmiddellijk waar jij in uitblinkt en om welke redenen ze jou kunnen aanspreken.

Probeer toch op z’n minst 5 relevante skills toe te voegen aan je profiel!


Tip 5: Content op LinkedIn


Welke berichten slagen aan, welke slagen niet aan? Een moeilijke vraag maar dit kunnen we jou alvast meegeven. Video > Foto > Tekst.


Een videoboodschap is het meest doeltreffende bericht dat je kan delen. Het is interactief, dynamisch en leuk om te bekijken. Een foto is een echte blikvanger, dit werkt beter dan een tekstvorm. In één blik weet je waar de post over gaat of waar je naar toe moet.


Schrijf je liever teksten, dan zijn de eerste twee zinnen de belangrijkste. Op de newsfeed (waar alle berichten opkomen) verschijnen alleen de eerste twee zinnen. Daarom is het belangrijk om deze bondig, gevat maar ook uitnodigend te maken. Zo worden je connecties benieuwd wat je hen te vertellen heeft en gaan ze jouw bericht verder lezen.


Nog enkele tips:

1. Vertel over je persoonlijke gebeurtenissen. Niets werkt beter dan een persoonlijke getuigenis of een persoonlijke tekst waarmee jij kampt of wat je overwonnen hebt.

2. Als je over iemand of een bedrijf schrijft, tag deze dan in je bericht

3. Gebruik hashtags op het einde van je bericht



0 keer bekeken